Utveckling
Processer

Alla företag, föreningar och organisationer arbetar i processer – vare sig man vet om det eller inte.

Process är bara ett annat ord för det sätt man arbetar på eller ”hur man gör det man gör”, tex. fakturarutin för leverantörsfakturor.

Processer handlar om att förstå ett arbetsflöde tvärs genom ett företags verksamhet och att det går i de flesta fall genom flera funktioner/avdelningar i företaget. Att utveckla processer/rutiner består av två huvudsakliga delar:

Behovet av att kartlägga ett företags processer/rutiner uppkommer ofta då företaget står inför någon av följande situationer:

  • Vid uppköp eller sammanslagning av företag
  • Företaget har effektivitets- eller lönsamhetsproblem
  • Ny eller förändrad ledningsgrupp
  • Problem med missnöje hos personal eller hos kunder
  • Kapacitetsproblem vid tillväxt
  • Företaget ska certifieras inom kvalitet och/eller miljö
  • Införande av nytt affärssystem/ekonomisystem
Image

Behovet av att förändra ett företags processer/rutiner uppkommer efter att kartläggningen är avslutad och att beslut fattats att det ska genomföras förändringar av en eller flera rutiner inom företaget, läs funktioner eller avdelningar.

  • Vid uppköp eller sammanslagning av företag eller organisationer
  • Organisationen har effektivitets- eller lönsamhetsproblem
  • Ny eller ändrad ledningsgrupp
  • Problem med missnöje hos personal eller hos kunder
  • Kapacitetsproblem vid tillväxt
Image

Definiering & kartläggning

Ordet process kommer av latinets ”processus” och ”procedere” vilket betyder ”framåtskridande” eller ”gå framåt”. Framåt kommer man genom att vara aktiv. En process är således en serie av sammanhängande aktiviteter som tillför värde till en tjänst eller produkt. För att förstå processen måste man förstå sambanden mellan aktiviteterna; det är sambanden som är processens nyckel (Carlsson, 1999)

För att definiera en process är det lämpligt att beskriva vad som karaktäriserar den.

Processen består av en uppsättning sammanhängande aktiviteter som upprepas i tiden.

Image

Ett företags processer/rutiner kan grupperas efter olika kriterier. Enligt Mattsson (2002) är ett sätt att göra uppdelning av processerna efter organisatorisk omfattning.

• En-funktionella processer, alla aktiviteter som behöver utföras i processen kan utföras av en avdelning eller individ, t ex ekonomi.
• Tvärfunktionella (intra-organisatoriska) processer, innehåller aktiviteter som utförs av flera olika avdelningar eller individer inom företaget. Det är denna typ av processer som oftast är föremål för förbättringsarbete. Denna typ av processer har sin motsvarighet i försörjningskedjor med interna aktörer/leverantörer.
• Tvärorganisatoriska processer (interorganisatoriska), dessa processer korsar företagets gränser. Denna typ har sin motsvarighet i försörjningskedjor med externa leverantörer.

I viss litteratur inom området har man valt att skilja på produktionsprocesser och affärsprocesser. Harrington (1991) beskriver exempelvis produktionsprocesserna som ”de processer som kommer i fysisk kontakt med den vara eller tjänst som ska levereras till en extern kund, fram till dess att produkten är klar för leverans”. Affärsprocesser beskrivs som ”alla tjänsteprocesser och processer som stödjer produktionsprocesserna”

Prioritera & förbättra

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer adipiscing erat eget risus sollicitudin pellentesque et non erat. Maecenas nibh dolor, malesuada et bibendum a, sagittis accumsan ipsum. Pellentesque ultrices ultrices sapien, nec tincidunt nunc posuere ut. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam scelerisque tristique dolor vitae tincidunt. Aenean quis massa uada mi elementum elementum. Nec sapien convallis vulputate rhoncus vel dui.
Image
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer adipiscing erat eget risus sollicitudin pellentesque et non erat. Maecenas nibh dolor, malesuada et bibendum a, sagittis accumsan ipsum. Pellentesque ultrices ultrices sapien, nec tincidunt nunc posuere ut. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam scelerisque tristique dolor vitae tincidunt. Aenean quis massa uada mi elementum elementum. Nec sapien convallis vulputate rhoncus vel dui.

Förvaltning &vidareutveckling

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer adipiscing erat eget risus sollicitudin pellentesque et non erat. Maecenas nibh dolor, malesuada et bibendum a, sagittis accumsan ipsum. Pellentesque ultrices ultrices sapien, nec tincidunt nunc posuere ut. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam scelerisque tristique dolor vitae tincidunt. Aenean quis massa uada mi elementum elementum. Nec sapien convallis vulputate rhoncus vel dui.
Image
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer adipiscing erat eget risus sollicitudin pellentesque et non erat. Maecenas nibh dolor, malesuada et bibendum a, sagittis accumsan ipsum. Pellentesque ultrices ultrices sapien, nec tincidunt nunc posuere ut. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam scelerisque tristique dolor vitae tincidunt. Aenean quis massa uada mi elementum elementum. Nec sapien convallis vulputate rhoncus vel dui.

Vår inriktning och ambitioner

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer adipiscing erat eget risus sollicitudin pellentesque et non erat. Maecenas nibh dolor, malesuada et bibendum a, sagittis accumsan ipsum. Pellentesque ultrices ultrices sapien, nec tincidunt nunc posuere ut. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam scelerisque tristique dolor vitae tincidunt. Aenean quis massa uada mi elementum elementum. Nec sapien convallis vulputate rhoncus vel dui.

Alla föreningar har en organisation i en eller annan form.

  • Föreningsmedlemmar som valts av föreningens medlemmar att förvalta föreningen.
  • Styrelseledamöter har i uppdrag att verka tillsammans för att nå ett eller flera för föreningens uppsatta och kända mål.
  • Ett antal roller som knyts samman i en styrelse med kommunikationsvägar för att hjälpa ledamöterna att gemensamt uppnå vissa bestämda mål.
  • En styrelse måste utgöra ett medvetet, stabilt och målinriktat samarbete mellan ledamöterna.
  • Styrelsemedlemmars funktioner ansvarsområden
  • Ansvar och arbetsfördelningen
  • Externa resurser, köpta tjänster
  • Ingångna av avtal
  • De formella informations och order vägarna
  • Ansvarsfördelning kompletteras med funktions- och befattningsbeskrivning
  • utgår från definierade arbetsprocesser och enskilda arbetsuppgifter 
  • visar hur ansvar och arbete är fördelat i olika typer av arbetsroller
  • visar hur beslutsrätt och befogenheter i arbetsuppgifter och arbetsprocesser är fördelat
  • visar hur ansvars och arbetsförhållandet mellan överordnad och underordnad är utformat
  • visar hur arbetsprocesser och deras arbetsuppgifter samordnas och styrs, administreras
  • utgår från definierade arbetsprocesser och enskilda arbetsuppgifter 
  • visar hur ansvar och arbete är fördelat i olika typer av arbetsroller
  • visar hur beslutsrätt och befogenheter i arbetsuppgifter och arbetsprocesser är fördelat
  • visar hur ansvars och arbetsförhållandet mellan överordnad och underordnad är utformat
  • visar hur arbetsprocesser och deras arbetsuppgifter samordnas och styrs, administreras
  • utgår från definierade arbetsprocesser och enskilda arbetsuppgifter 
  • visar hur ansvar och arbete är fördelat i olika typer av arbetsroller
  • visar hur beslutsrätt och befogenheter i arbetsuppgifter och arbetsprocesser är fördelat
  • visar hur ansvars och arbetsförhållandet mellan överordnad och underordnad är utformat
  • visar hur arbetsprocesser och deras arbetsuppgifter samordnas och styrs, administreras
Organisation
Anim pariatur cliche reprehenderit, enim eiusmod high life accusamus terry richardson ad squid. 3 wolf moon officia aute, non cupidatat skateboard dolor brunch. Food truck quinoa nesciunt laborum eiusmod. Brunch 3 wolf moon tempor, sunt aliqua put a bird on it squid single-origin coffee nulla assumenda shoreditch et.
Image