Föreningsförvaltning
Alla företag, föreningar och organisationer arbetar i processer – vare sig man vet om det eller inte.
Process är bara ett annat ord för det sätt man arbetar på eller ”hur man gör det man gör”. Fakturarutin för leverantörsfakturor som ett exempel.
Processer handlar om att förstå ett arbetsflöde tvärs genom ett företags verksamhet och att det går i de flesta fall genom flera funktioner/avdelningar i företaget.
Att utveckla processer/rutiner består av två huvudsakliga delar:
Högsta beslutande organ - föreningsstämma

Ordförande, sekreterare och kassör

Förvaltare

Ekonomisk- och tekniskförvaltning

Vår inriktning och ambitioner
Alla föreningar har en organisation i en eller annan form.
- Föreningsmedlemmar som valts av föreningens medlemmar att förvalta föreningen.
- Styrelseledamöter har i uppdrag att verka tillsammans för att nå ett eller flera för föreningens uppsatta och kända mål.
- Ett antal roller som knyts samman i en styrelse med kommunikationsvägar för att hjälpa ledamöterna att gemensamt uppnå vissa bestämda mål.
- En styrelse måste utgöra ett medvetet, stabilt och målinriktat samarbete mellan ledamöterna.
- Styrelsemedlemmars funktioner ansvarsområden
- Ansvar och arbetsfördelningen
- Externa resurser, köpta tjänster
- Ingångna av avtal
- De formella informations och order vägarna
- Ansvarsfördelning kompletteras med funktions- och befattningsbeskrivning
- utgår från definierade arbetsprocesser och enskilda arbetsuppgifter
- visar hur ansvar och arbete är fördelat i olika typer av arbetsroller
- visar hur beslutsrätt och befogenheter i arbetsuppgifter och arbetsprocesser är fördelat
- visar hur ansvars och arbetsförhållandet mellan överordnad och underordnad är utformat
- visar hur arbetsprocesser och deras arbetsuppgifter samordnas och styrs, administreras
- utgår från definierade arbetsprocesser och enskilda arbetsuppgifter
- visar hur ansvar och arbete är fördelat i olika typer av arbetsroller
- visar hur beslutsrätt och befogenheter i arbetsuppgifter och arbetsprocesser är fördelat
- visar hur ansvars och arbetsförhållandet mellan överordnad och underordnad är utformat
- visar hur arbetsprocesser och deras arbetsuppgifter samordnas och styrs, administreras
- utgår från definierade arbetsprocesser och enskilda arbetsuppgifter
- visar hur ansvar och arbete är fördelat i olika typer av arbetsroller
- visar hur beslutsrätt och befogenheter i arbetsuppgifter och arbetsprocesser är fördelat
- visar hur ansvars och arbetsförhållandet mellan överordnad och underordnad är utformat
- visar hur arbetsprocesser och deras arbetsuppgifter samordnas och styrs, administreras
Alla företag, föreningar och organisationer arbetar i processer – vare sig man vet om det eller inte.
Process är bara ett annat ord för det sätt man arbetar på eller ”hur man gör det man gör”. Fakturarutin för leverantörsfakturor som ett exempel.
Processer handlar om att förstå ett arbetsflöde tvärs genom ett företags verksamhet och att det går i de flesta fall genom flera funktioner/avdelningar i företaget.
Att utveckla processer/rutiner består av två huvudsakliga delar:

